Erfaringer fra vanlige bedrifter
Kunstig intelligens har vært ekstremt mye i nyhetsbildet, kanskje spesielt etter ChatGPT gjorde sin inntreden. Her blir det formidlet voldsomme visjoner om hvordan fremtiden vil bli, på godt og vondt. Men gjør AI allerede en forskjell i folk flest sin arbeidshverdag? Mange vil nok si et rungende «Nei!». Men, som AI spesialist, har vi har spurt våre workshopdeltakere om de fikk noen realiseringer og praktiske løsninger på sine arbeidsoppgaver etter å hatt kur. Dette er noen av erfaringene deres.
AI for oversettelser i HMS arbeid
ISO Piloten AS som deltok på AI workshop jobbet spesifikt med å hjelpe bedrifter å innføre ISO-standarder i sitt arbeide. Dette omfatter å sikre arbeidsmiljøet på blant annet aktive byggeplasser. Når de så effektiviteten og kontekstforståelsen i ChatGPT 4, oppdaget de at oversettelser kunne gjøres mye raskere og nøyaktige med AI.
Lettere informasjonsarbeid med AI
Norwegian Training Center jobbet mye med omfattende dokumentasjonsarbeid og kursing for ansatte. Når du kan bruke AI for å lese 100-talls sider med dokumentasjon, for så å trekke ut viktige momenter i et sammendrag er dette også ekstremt tidsbesparende.
Kursing og presentasjoner
Flere av bedriftene, blant annet Storvik AS, nevnte også muligheten for å lett kunne lage presentasjoner, kurs og opplæring i ChatGPT som en del av deres nye hverdag. Datainnsamling, struktur og innholdsproduksjon ble tatt i bruk av flere ansatte.
Analyse av bedriftens data og økonomi
Hvis en bedrift har en god historikk og data fra tidligere års drift kan det kalles bedriftens gull. Disse kan brukes til å analysere kundenes adferd, økonomi, kostnader og for eksempel kundenes handlingsmønster. Ved hjelp av AI kan dette gjøres ved hjelp av naturlig språk, og man slipper å være utdannet analytiker for å kunne lese tallene på en god og nøyaktig måte. Ettersom vi har valgt ChatGPT sitt økosystem, bruker vi gjerne Data Analyst, som er en spisset versjon av GPT 4.
Idèmyldring og inspirasjon
Kunstig intelligens har overrasket en hel verden med sin evne til å kreativt kunne inspirere brukeren. Dette kan også være særdeles nyttig i bedriftens kommunikasjon, enten man trenger innhold til nettside, sosiale medier eller for eksempel i årsrapporten. Dette har også de fleste bedrifter på workshop bemerket seg.
Kraften av en personlig assistent
Til slutt må vi også nevne at alle som lærer seg å benytte ChatGPT eller AI på en god måte, plutselig har sin helt egen personlige assistent. Dette er også en superkraft for de som har enkle spørsmål i kontorhverdagen, for eksempel i bruk av programvare. ChatGPT kan gi nøyaktig bistand basert på din prompt, og lage enkle steg-for-steg instruksjoner for å løse komplekse oppgaver. Det viktigste blir da å formulere prompten på en god måte. Dette er også hovedfokuset i våre workshops. Dersom din kommunikasjon mot AI er god, spiller det ingen rolle om du benytter ChatGPT, Copilot eller Gemini. Vi benytter universelle prompt engineering teknikker for å bedre din kommunikasjon med AI, slik at AI kan gi deg gode, eksakte og matnyttige resultater – perfekt for arbeidsdagen.