Illustrasjon av webutvikling, kvinnelig utvikler foran tre skjermer.

Ny nettside? Slik gjør vi det!

Skrevet av Lars Djupegot
23. februar 2023
Skrevet av Lars Djupegot
23. februar 2023
Kategori: Aktuelt

Et nettsted er et viktig verktøy for å nå ut til et bredt publikum og dele informasjon, produkter eller tjenester. Vi spesialiserer oss på WordPress i kombinasjon med gode verktøy for SEO, universell utforming og GDPR. Utviklingen av et nettsted kan være en omfattende prosess, men den kan også være spennende og givende når du har klare mål og en god plan. Her er en oversikt over hvordan utviklingen av et nettsted typisk foregår:

1. Hvem og hva er målet med nettsiden?

Før du begynner å utvikle et nettsted, må du definere formålet og målgruppen for nettstedet. Hva vil du oppnå med nettstedet? Hvilken informasjon vil du dele? Hvem er målgruppen din? Hva skal folk utrette eller gjøre på nettsiden? Dette vil hjelpe deg med å fokusere på hva som er viktig og hva som ikke er det.

2. Hva skal vi fortelle?

Basert på formålet og målgruppen, kan du nå planlegge innholdet for nettstedet. Hvilke sider trenger du? Hvilke bilder eller videoer vil du inkludere? Hva slags tekst vil du skrive? Hvilke funksjoner eller kontaktskjema? Det er viktig å ha en klar plan for innholdet slik at du kan strukturere nettstedet på en logisk måte.

3. Førsteinntrykk teller på nett

Når du har en plan for innholdet, kan du begynne å designe nettstedet. Designet bør være brukervennlig og tiltalende for målgruppen din. Det bør også være i tråd med merkevaren din og formålet med nettstedet.

4. Hva skal kundene gjøre på nettsiden?

Etter at designet er ferdig, kan utviklingen av nettstedet begynne. Dette innebærer å kode nettsidene og legge til funksjoner som kan være nødvendige, som kontaktskjema eller e-handelsfunksjonalitet. Det er viktig å følge beste praksis for webutvikling for å sikre at nettstedet fungerer slik som besøkende forventer det skal.

5. Fjern barnesykdommer – før lansering!

Testing: Når utviklingen er ferdig, må nettstedet testes grundig. Dette innebærer å sjekke at alle funksjoner fungerer som de skal, at nettstedet ser bra ut på forskjellige enheter og nettlesere, og at det ikke er noen feil eller problemer.

6. Hvordan skal kundene finne oss?

Når nettstedet er testet og klar til å lanseres, kan du begynne å optimalisere det for søkemotorer. (SEO) Dette innebærer å sørge for at nettstedet har riktig metadata, at innholdet er optimalisert for søkeord og at nettstedet har en god struktur.

7. Juridiske dokumenter

Vi følger GDPR reglementet, og har derfor rutiner for å legge til cookie deklarasjon, personvernerklæring og popup innhenting av samtykke.

8. Nettsiden er «levende» og bør vedlikeholdes

Lansering og vedlikehold: Når nettstedet er klart, kan du lansere det. Det er viktig å sørge for at nettstedet holdes oppdatert og vedlikeholdes regelmessig. Dette inkluderer å legge til nytt innhold, fikse eventuelle feil og oppdatere programvare og plugins.

9. Til slutt

Oppsummert er utviklingen av et nettsted en prosess som krever grundig planlegging, design, utvikling, testing og optimalisering. Ved å følge beste praksis for webutvikling og optimalisering for søkemotorer, vil nettstedet ditt være forberedt til å kunne nå ut til målgruppen din og oppnå dine definerte mål.

Vi sørger for at sporing av trafikk er tilgjengelig for alle våre nettsteder ved hjelp av Google Analytics V4. Vi bruker også Wordfence for å sikre nettstedet ditt mot trusler og ondsinnet programvare.

Les gjerne mer om hvordan vi løser dette for våre kunder her.

Lars Djupegot

Lars Djupegot

Daglig leder

Erfarent digitalt hode med en bakgrunn innen media, markedsføring og teknologi. Har vært heldig nok til å jobbe med masse flinke folk og arbeidsgivere. Ønsker nå å bidra til at andre skal få en bedre og enklere digital hverdag.

LinkedIn

Hopp rett ned til innholdet