Mange vet hvor viktig det er å få målbare resultater fra sin digitale tilstedeværelse. Spesielt for å kunne vite effekten av sin markedsføring og kunne få mest mulig synlighet ut av sine budsjetter. Heldigvis finnes det verktøy som gjør det enkelt å måle og analysere resultatene av din digitale markedsføring.
Her er noen verktøy og tips som kan hjelpe deg å måle effekten av din digitale markedsføring.
1. Dersom du bruker WordPress, bruk Yoast!
For å sikre at din nettside er optimalisert for søkemotorer, er det viktig å bruke en plattform som gjør det enkelt å gjøre de nødvendige endringene. WordPress er en populær plattform som er enkel å bruke og tilbyr mange verktøy for å optimalisere din nettside for søkemotorer. Yoast er en plugin som kan hjelpe deg med å optimere nettsiden din ytterligere, ved å gi deg veiledning og tilbakemelding på innholdet ditt og hvordan det er strukturert.
2. Bruk Google Analytics
Google Analytics er et av de mest populære verktøyene for å måle trafikk på nettsider. Det gir deg detaljert informasjon om hvor besøkende kommer fra, hvilke sider de besøker, hvor lenge de blir på siden din og mye mer. Det er viktig å sette opp riktig sporing på nettsiden din for å kunne samle inn denne dataen. Google Analytics gir deg også muligheten til å sette opp konverteringsmål, slik at du kan måle om besøkende utfører ønsket handling, som for eksempel å kjøpe et produkt eller fylle ut et skjema.
3. Benytt Google Search Console
Google Search Console gir deg informasjon om hvordan Google ser på nettsiden din. Du kan få informasjon om hvilke sider som har høy rangering i søkemotoren, hvilke søkeord som fører til trafikk på nettsiden din og om det er noen problemer med indekseringen av nettsiden. Dette verktøyet kan hjelpe deg med å optimalisere nettsiden din ytterligere for søkemotorer og få bedre synlighet.
4. Bruk verktøy som Wincher eller Moz
Wincher kan hjelpe deg med å finne de riktige søkeordene for din nettside og spore rangeringen for disse søkeordene over tid. Verktøyet gir deg også rapporter om hvordan din nettside og konkurrenter presterer i søkeresultatene, og gir deg tips om hvordan du kan forbedre ditt nettsted for å øke synligheten.
Moz tilbyr lignende funksjonalitet som Wincher, men går mer i dybden og tilbyr mer avanserte verktøy for søkeordsforskning og nettstedsoptimalisering. Moz’ søkeordsforskning verktøy kan hjelpe deg med å finne de riktige søkeordene for din nettside basert på relevans, søkevolum og konkurranse. Verktøyet kan også hjelpe deg med å analysere din konkurrenters nettsider og finne måter å overgå dem i søkeresultatene.
Moz tilbyr også verktøy for linkbygging og nettstedsanalyse. Du kan bruke verktøyene til å finne potensielle linker fra høy autoritet nettsteder, overvåke nettstedets helse og ytelse, og oppdage tekniske problemer som hindrer din nettside i å rangere høyt i søkeresultatene.
5. Markedsfør deg med Google Ads og Meta Ads
Google Ads er en annen måte å måle effekten av din digitale markedsføring på. Med Google Ads kan du sette opp annonser som vises for potensielle kunder når de søker etter bestemte søkeord. Du kan også målrette annonser til spesifikke demografier og geografiske områder. Meta Ads er annonseringsverktøyet for å kjøre markedsføringskampanjer på Facebook og Instagram.
Konklusjon
For å få mest mulig ut av din digitale markedsføring, er det viktig å kunne måle og analysere resultatene av dine markedsføringsaktiviteter. Ved å bruke verktøyene over vil du få en grundig oversikt over hvordan din digitale markedsføring presterer, og vil deretter kunne videreutvikle markedsføringen din for å få enda bedre resultater med innenfor samme budsjetter.
Dette er bare noen av verktøyene som er tilgjengelige, men disse er blant de mest populære. Ved å måle resultater og analysere data kan du finne ut hva som fungerer best for din bedrift og optimalisere din digitale markedsføring for å nå akkurat dine mål.
Husk også at dette kan vi også hjelpe deg med, så ta gjerne kontakt med oss.