Når man markedsfører digitalt får man mye større mulighet til å treffe nøyaktig på din kundegruppe. I tillegg kan resultater måles fortløpende, og man kan hele tiden forbedre kampanjer og budskap underveis.
Mange fordeler
Digital markedsføring gir mange fordeler sammenlignet med tradisjonelle markedsføringsteknikker. Det gir bedriftene mulighet til å nå ut til en større målgruppe på en mer målrettet og kostnadseffektiv måte. Det gir også mulighet for å måle resultatene av markedsføringen på en mer nøyaktig måte, slik at man kan se hva som fungerer og hva som ikke fungerer og tilpasse strategien deretter.
Markedsføring i sanntid
Et litt morsomt eksempel på en suksess innen digital markedsføring er Oreo’s «Daily Twist» kampanje under Super Bowl i 2013. Da strømmet Super Bowl XLVII blitt brutt på grunn av et strømbrudd, la Oreo ut et bilde av en Oreo-kjeks med teksten «You can still dunk in the dark» på Twitter. Dette bildet ble delt mer enn 16 000 ganger på Twitter og fikk over 500 000 likes på Facebook. Kampanjen ble kåret til en av de mest suksessfulle Super Bowl-kampanjene noen gang.
Viktig å ha en plan
Som dette eksemplet viser, kan digital markedsføring være en morsom og kreativ måte å nå ut til målgruppen på, og kan ha stor effekt på bedriftens suksess. Det er derfor viktig for bedrifter å inkludere digital markedsføring i sin markedsføringsstrategi.