Spørsmålet «Hva koster en enkel nettside?» har vi fått mange ganger. Og til kundens forståelige frustrasjon, kan vi nesten ikke svare noe annet enn: – «Det kommer helt an på hva nettsidene dine skal inneholde og hva man skal kunne gjøre. Kan vi ta en liten prat om det først?» 😇
Hva koster en bil?
Alle vet at biler varierer ganske mye i pris, og det samme gjelder også for nettsider. Noen trenger bare én fysisk side med kontaktinformasjon. Andre ønsker kanskje å kunne lansere kampanjer, melde kunder på nyhetsbrev, selge produkter i netthandel eller ha kundesenter med live-chat. Noen vil kanskje oppdatere sidene sine hver dag – andre bare en gang i jubelåret. Det eneste alle har til felles er at det skal se bra og profesjonelt ut, både på mobil, tablet og datamaskin. Det er jo selvsagt forståelig.
Hvorfor kan enklest være dyrest?
Når man lager ett nettsted bør man på forhånd ha svart på følgende spørsmål:
- Hva er målene våre for det nye nettstedet?
- Hva ønsker vi de besøkende skal gjøre på nettstedet?
- Hvordan skal vi inspirere de besøkende til å bli kunde?
- Hvordan skal kundene finne nettstedet? Hvilke søkeord?
- Hvilke interesser har kundene våre?
- Hva kan vi tilby som ingen andre har?
- Osv.
Når man har gode svar på disse spørsmålene, er utfordringen å gjøre det enklest mulig for kunden å gjøre valgene du ønsker på nettsiden. IKEA.com er et godt eksempel på en enkel nettside – det vil si, enklest mulig for kunden å gjøre det IKEA ønsker. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, og vi kan nok være sikre på at det er brukt en god del ressurser på å gjøre siden enklest mulig.
Verdt å bruke tid på
Å lage en ny nettside er en spennende prosess, og vi starter alle våre oppdrag med å stille relevante spørsmål før arbeidet setter i gang. Det er alltid en positiv opplevelse og læring for begge parter, så vi anbefaler alle å bruke litt tid og tankekraft før man begynner å bygge. En nettside skal aller helst fungere som et av bedriftens viktigste verktøy på lang sikt, og derfor anbefaler vi å heller ha fokus på nettsidens mål og hensikt fremfor rimeligst mulig løsning. Start heller reisen i en god og driftssikker Volvo fremfor en Lada.
Vinn-vinn med Visoss
For å holde kostnadene lave hos oss, tar vi følgende grep:
- Grundig kartlegging av hva din bedrift faktisk trenger
- Inkludering av alle nødvendige elementer for videre utvikling av sidene – ingen skjulte kostnader senere
- Inkludering av opplæring i bruk av WordPress CMS og Divi Theme, for at bedriften selv skal kunne gjøre oppdateringer i fremtiden
- Inkluderering av grunnleggende søkemotoroptimalisering, for å være søkbare på deres utvalgte søkeord i google
- Inkluderering av sikkerhetsplugin i installasjonen for å unngå hacking eller tap av bedriftens data
I tillegg til å holde kostnadene nede, er vi også opptatte av å gi deg som kunde en solid digital grunnmur. Derfor inkluderer vi alltid de mest essensielle verktøyene for å drifte nettsiden i fremtiden, slik at dere som bedrift selv kan gjøre jobben, uavhengig av en tredjepart.
Vurderer dere å anskaffe ny nettside? Ta gjerne kontakt eller be om et tilbud på denne siden.