Microsoft og Digital Norway er i disse dager på turné i Norge for å løfte KI-kompetansen i norske bedrifter. Ettersom jeg gikk glipp av kurset i Oslo, hoppet jeg rett og slett på toget til Hamar og deltok på arrangementet der. Det fant sted på Hamar kino tirsdag 14. mai.
Som aktiv ChatGPT 4 og OpenAI bruker, har jeg lenge vært spent på hvordan Copilot for Microsoft 365 vil fungere. Kurset består av to deler og her kommer en liten artikkel om disse.
Introduksjon til KI – Digital Norway
Denne delen av kurset var svært informativ og godt presentert av Dragana Trifunovic fra Digital Norway. Selv som «erfaren» AI/KI bruker var det her mye interessant informasjon om bl.a. algoritmer, maskinlæring, generativ og tradisjonell kunstig intelligens. De forskjellige temaene ble forklart på en lettforståelig måte som selv uerfarne innen AI vil kunne forstå og finne fascinerende. Her er noen korte hovedpunkter fra det jeg fant mest interessant:
- AI har tre store potensielle nytteområder – forbedring, automatisering og akselerasjon av oppgaver
- Enorme datamengder er tilgjengelig gjennom naturlig språk
- Datamaskiner har ofte sansende egenskaper ved hjelp av mikrofon, kamera og andre sensorer
- God praksis på prompting ved hjelp av kontekst, oppgave og flere andre viktige punkter for instruksjon
- Generativ kunstig intelligens muliggjør lesing av ustrukturerte data på en mye enklere måte enn før
Microsoft 365 Copilot – Microsoft
Del to av kurset ble også godt presentert av Daniel Horgmo fra Microsoft. Hovedfokuset her lå på trender i markedet i forhold til bruken av AI, og hvordan økosystemet i Microsoft 365 har integrert AI ved hjelp av Copilot. Copilot blir en personlig assistent som er spisset på bedriftens data i kjent og kjær programvare som for eksempel Word, Powerpoint, Excel og ikke minst Teams.
Teams kombinert med Copilot var spesielt imponerende med tanke på automatisk transkribering av møter, mulighet for å generere sammendrag/hovedpunkter fra møter, samt ikke minst å kunne interagere med alle data fra møtet via. Copilot. Et eksempel kan være å spørre Copilot: «- Kan du oppsummere punkter viktig for min rolle i prosjektet?» Andre oppgaver demonstrert i Word og Excel var godt kjent for undertegnede fra arbeid utført i ChatGPT 4. Her følger noen hovedpunkter fra denne kursdelen:
- Copilot oppgir kilder når den leverer tilsvar på prompts (Også fra bedriftens datasett, som e-post og andre dokumenter)
- Loop er et nytt og spennende verktøy for å jobbe i teams på tvers av Microsoft 365
- Man kan generere Powerpoint presentasjoner direkte, men det anbefales å starte med et rikt Word dokument
- For å få nytte av AI på jobb, er det viktig å innarbeide nye vaner og verktøy for gamle oppgaver
Konklusjon
Alt i alt var dette kurset både interessant, profesjonelt og opplysende. Derfor kan jeg trygt anbefale alle, både AI entusiaster og kanskje spesielt selvstendig næringsdrivende å delta på dette kurset om muligheten byr seg i ditt nærområde.
Og husk, for de som vil lære å bruke AI i sin bedrift tilbyr vi bedriftsinterne workshops for å oppnå akkurat det.